Wednesday, 5 February 2014

HUKUM-HUKUM SOLAT ORANG YANG BERMUSAFIR



           HUKUM-HUKUM SOLAT ORANG YANG BERMUSAFIR

1.      Menurut istilah syara’, musafir atau berpergian ialah menempuh satu jarak yang dapat mengubah hukum seperti qasar dan jamak solat, boleh berbuka pada bulan Ramadhan, boleh menyapu diatas sepasang khuf, tidak wajib menunaikan solat Jumaat dan haram bagi wanita yang merdeka keluar rumah tanpa ditemani oleh suami atau mahram.
2.     
      Ulama-ulama fiqh telah berbeza pendapat tentang jarak bermusafir dari segi syara’. Sesetengah ulama mengatakan, jaraknya ialah selama tiga hari perjalanan bermula dari pagi hingga petang dengan menunggang unta. Ada yang mengatakan, jaraknya kira-kira 89 kilometer. Inilah yang mendorong para ulama feqah untuk melihat dalil-dalil yang berkaitan dengan masalah ini dengan lebih teliti. Sebelum membuat keputusan, mereka terlebih dahulu melakukan kajian seterusnya mengemukakan pendapat-pendapat yang disokong dengan dalil-dalil yang kuat dan disepakati riwayatnya. Masalah musafir ini sangat penting disisi syara’ dan disusun hukum-hukum yang khas berkaitannya. Menurut pandangan atau adat kebiasaan masyarakat, jarak musafir ialah 3 farsakh paling minima, dan 1 farsakh bersamaan tiga batu, dan satu batu bersamaan dengan 1850 meter, atau 1 farsakh (3 batu) lebih kurang 5 kilometer setengah.
3.    
        Qasar atau meringkaskan solat ketika bermusafir adalah sedekah dari Allah SWT yang mana Allah SWT anugerahkan kepada hamba-hambanya. Ia adalah perhatian dan keutamaan dari Allah SWT yang diberikan kepada para musafir kerana pada asalnya, bermusafir adalah satu kesusahan dan aktiviti yang memberatkan yang perlu dihadapi. Walaupun sesuai dengan perkembangan zaman dimana terdapat pelbagai kemudahan yang dapat meringankan kesusahan ketika musafir seperti menaiki kereta, kapal terbang, keretapi, atau kapal. Dan ini tidak lagi menyusahkan bahkan menyenangkan. Namun hukum asal musafir itu adalah memberatkan atau menyusahkan dan ianya dikira berdasarkan keadaan itu. 
4.    
      Para ulama fiqh berselisih pendapat mengenai hukum solat qasar dalam perjalanan. Sesetengah ulama mengatakan hukumnya adalahnya wajib. Sesetengah yang lain pula mengatakan hukumnya sunat muakkad dan semuanya mempunyai dalil. Tetapi solat qasar hanya dibolehkan kepada orang yang bermusafir dengan tujuan musafirnya untuk melakukan kebaikan, seperti pergi menunaikan ibadah haji, berjihad, berniaga dan sebagainya. Menurut sebahagian besar ulama fiqh mengatakan orang yang bermusafir dengan tujuan melakukan maksiat tidak dibolehkan mengqasar solat mereka.
5.     
         Orang yang bermusafir hanya boleh menqasar solat setelah ia meninggalkan rumah dan desa mahupun kota yang ia keluar darinya. Dan ketika pulang ia masih boleh mengqasar solatnya sebelum ia masuk ke rumah, desa dan kota tempat tinggalnya.
6.     
         Seorang musafir boleh mengqasar solatnya selama mana ia masih dalam perjalanan. Jika ia tinggal di suatu tempat kerana menunggu sesuatu urusan dan tidak tahu bila akan selesai, ia masih tetap boleh mengqasar solatnya sehingga beberapa tahun. Tetapi ada yang mengatakan hadnya hanya sehingga 20 hari. Setelah itu ia perlu melakukan solat seperti biasa. Dan ada pula yang mengatakan sebaliknya, seperti yang akan diterangkan nanti ketika membahas dalil-dalil dan hujah-hujahnya. Contohnya, seperti seseorang yang bermusafir untuk berniaga, atau untuk mengirim surat, atau untuk urusan-urusan tertentu, lalu ia berkata, “Esok aku akan pergi, mungkin lusa aku juga akan pergi.” Dan ia akan terus berharap tanpa kepastian.
Tetapi jika ia berniat ingin tinggal selama 15 hari, maka menurut ulama-ulama dari kalangan mazhab Hanafi, Ats-Tsauri, Al-Muzani dan Laits bin Sa’ad, ia wajib menyempurnakan solatnya dan tidak boleh solat secara qasar. Mereka memiliki dalil yang kuat tentang hal itu.
Ada sebahagian ulama fiqh yang lain berpendapat, apabila ia berniat untuk tinggal selama 4 hari tidak termasuk hari tiba dan hari pulang, maka ia juga mesti menyempurnakan solat (tidak qasar) dan  dia tidak dikira sebagai musafir. Tetapi jika ia berniat kurang daripada itu, maka ia termasuk dalam kategori orang yang bermusafir dan ini adalah pendapat yang kuat.
7.      Wajib keatas seseorang musafir menyempurnakan solatnya kerana 3 keadaan berikut:
v  Niat untuk menetap dalam waktu tertentu.
v  Jika berimamkan seorang yang bermukim atau musafir yang niat untuk menetap, dia hendaklah solat sepenuhnya mengikut imam tersebut dan tidak mengqasarkannya.
v  Pulang ke tempat dari mana ia berangkat, atau sampai di tanah air dimana ia dilahirkan atau tinggal di tempat isterinya atau sengaja tinggal di tempat itu dan tidak pergi meninggalkannya.
8.    
               Menurut ulama-ulama dari kalangan mazhab Hanbali dan sesetengah yang lain, solat musafir atau bukan musafir dikira mulai awal waktu. Sedangkan menurut ulama-ulama yang lain, ianya dikira pada akhir waktu. Contohnya, orang yang bermusafir sebelum Maghrib dan belum menunaikan solat asar, menurut ulama-ulama dari mazhab Hanbali ia mestilah solat asar dalam perjalanannya sebanyak 4 rakaat kerana waktu asar masuk ketika ia belum bermusafir lagi. Pendapat sesetengah ulama yang lain mengatakan bahawa solat asar hanya 2 rakaat kerana pegangan bermusafir pada akhir waktu.
9.    
           Tidaklah dikira niat orang yang mengikuti, seperti pasukan tentera atau hamba (pelayan), kecuali ia tahu niat orang yang diikutinya, iaitu niat untuk menetap atau niat bermusafir. Sama dengan kategori tersebut adalah seorang wanita yang mengikut suaminya atau anak yang ikut ayahnya dan sebagainya.
10.  Sesiapa yang keluar rumah tanpa mengetahui hala tuju atau tujuannya untuk bermusafir, ia tidak boleh mengqasarkan solat, walaupun perjalanan itu berlaku selama beberapa tahun.
11.  Tidak makruh hukumnya solat sunat bagi orang yang mengqasarkan solat dalam perjalanan, baik sunat rawatib mahupun sunat-sunat yang lain. Kerana Nabi SAW tidak pernah meninggalkan 2 rakaat solat Sunat fajar, witir, dan solat malam ketika bermusafir.
12.  Hukum bermusafir pada hari Jumaat sebelum masuk waktu solat Jumaat dibolehkan. Jika sudah masuk waktu azan, hukum bermusafir dan meninggalkan solat Jumaat adalah haram.
13.  Qasar dibolehkan hanya pada solat 4 rakaat iaitu Zohor, Asar, dan Isyak, iaitu dengan menjadikannya 2 rakaat sahaja. Namun bagi solat Maghrib tidak boleh diqasar, ia tetap 3 rakaat dan solat Subuh tetap 2 rakaat.

MENJAMAK DIANTARA DUA SOLAT
1.      Para ulama bersepakat bahawa jamak taqdim antara solat Zohor dan solat Asar di Arafah dan jamak ta’khir antara solat Maghrib dan solat Isyak di Muzdalifah pada hari Arafah  hukumnya boleh. Bahkan ianya sunat muakkad.
Jamak takdim bermaksud: membawa solat yang kedua dan menunaikannya dalam solat yang pertama.
Jamak ta’khir bermaksud: membawa solat yang pertama dan menunaikannya dalam waktu solat yang kedua.
2.      Berkata jumhur ulama fiqh sebagaimana yang diketahui bahawa solat yang boleh dijamakkan ialah solat Zohor dengan Asar, dan solat Maghrib dengan Isyak. Oleh itu tidak sah dijamakkan solat Subuh dengan solat sebelum atau selepasnya. Begitu juga tidak sah dijamakkan solat Asar dengan solat Maghrib. Ianya adalah satu sunnah kerana Nabi SAW selalu melakukan solat jamak ketika sedang bermusafir. Jika baginda SAW bermusafir setelah matahari condong ke barat, Nabi SAW akan menjamak secara taqdim solat Zohor dan Asar. Dan jika baginda bermusafir sebelum matahari condong ke barat (masuk waktu zohor), baginda akan menunaikan jamak ta’khir. Begitu jika jika Baginda SAW bermusafir pada waktu malam, maka ianya sama seperti waktu Zohor dan Asar. Sebahagian besar ulama fiqh berpendapat bahawa ini adalah yang sepatutnya dilakukan seseorang musafir. Dan sama seperti itu adalah, orang yang singgah di suatu tempat atau bandar sambil menunggu untuk perjalanan pada keesokan hari atau lusanya. Sesetengah ulama pula mengatakan bahawa menjamakkan solat itu mesti dilakukan ketika dalam perjalanan. Kerana ketika Nabi SAW singgah di Mina ketika menunaikan haji, baginda SAW tidak mengqasar dan menjamak solatnya. Oleh itu, jika perjalanan yang ditempuhi itu pendek dan tidak memberatkan, atau hanya singgah berehat di sesuatu tempat atau untuk menyelesaikan urusannya, maka dianjurkan untuk tidak menjamak solatnya. Ini kerana untuk mengelakkan dari perdebatan yang panjang di kalangan ulama fiqh.
Ketika berada di suatu tempat dan ingin menjamakkan solat, kita boleh memilih untuk melakukan jamak taqdim atau jamak ta’khir.
3.      Boleh menjamak antara solat Maghrib dan solat Isyak dengan alasan turunnya hujan yang sangat lebat, gelap-gelita yang amat sangat, jalan yang terlalu berlumpur, dan sebab-sebab lain yang boleh membahayakan orang yang solat. Tetapi jika hanya hujan yang tidak lebat dan boleh menaiki kereta, cuaca yang amat gelap tetapi ia tinggal di kota yang terang dengan lampu-lampunya, maka ia tidak boleh menjamak solatnya. Kerana mesti ada keuzuran yang benar-benar barulah dibolehkan solat secara jamak. Dalam keadaan ini, solat jamak (Maghrib dan Isyak) mesti dilakukan bersama-sama imam di masjid dan tidak boleh dilakukan di rumah kerana tidak uzur baginya. Pendapat sesetengah ulama lain juga mengaitkan masalah ini dengan solat Zohor dan Asar.
Sebahagian ulama fiqh tidak bersetuju yang solat jamak dilakukan secara mutlak kecuali pada hari Arafah. Para ulama dengan pendapat yang kuat mengatakan boleh jamak solat Zohor bersama Asar dan jamak solat Maghrib bersama solat Isyak.
4.      Imam Malik, Imam Ahmad dan beberapa ulama dari mazhab Syafie membenarkan untuk menjamakkan solat Zohor dengan Asar dan solat Maghrib dengan Isyak, jamak takdim atau jamak ta’khir bagi orang sakit yang merasa susah untuk menunaikan solat. Ini adalah rahmat yang besar dari Allah SWT kepada hambanya yang sakit.
5.      Banyak ulama-ulama fiqh yang membolehkan solat secara jamak kerana darurat dan yang bukan bermusafir. Diantara contohnya, polis dan askar yang menjaga keamanan, mereka yang sedang dalam ujian dan pelajar yang mengendalikan alat-alat mekanikal dan elektronik yang mana jika ia meninggalkannya akan membawa mudharat. Semua keadaan itu yang berlaku dalam masa yang panjang dan tidak sempat untuk melakukan solat maka ia boleh menjamak solatnya. Kerana firman Allah SWT:  
$tBur Ÿ@yèy_ ö/ä3øn=tæ Îû ÈûïÏd9$# ô`ÏB 8ltym 4 ÇÐÑÈ  
Yang bermaksud, “Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu suatu kesempitan dalam agama.” (Al-Hajj: 78)

DALIL-DALIL DAN PENDAPAT-PENDAPAT
Riwayat dari Ibnu Umar r.anhma, ia berkata:
“Aku pernah menemani Nabi SAW dalam perjalanan dan baginda hanya melakukan solat dua rakaat. Abu Bakar, Umar dan Usman r.anhum juga demikian.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).
Bersumber dari Abu Ya’la bin Umayyah, ia berkata, “Aku bertanya kepada Umar bin Al-Khattab tentang firman Allah surah An-Nisa: ayat 101:
}§øŠn=sù ö/ä3øn=tæ îy$uZã_ br& (#rçŽÝÇø)s? z`ÏB Ío4qn=¢Á9$# ÷bÎ) ÷LäêøÿÅz br& ãNä3uZÏFøÿtƒ tûïÏ%©!$# (#ÿrãxÿx. 4 ÇÊÉÊÈ  
“Tidaklah mengapa kamu mengqasar solat mu, jika kamu takut diserang orang-orang kafir.”
Pada hal manusia berasa aman. Umar ra berkata: Seperti halnya kamu, aku juga merasa hairan padanya.” Lalu aku tanyakan hal itu kepada Rasulullah SAW. Baginda bersabda:
((صدقة تصدق الله بها عليكم فأقبلوا صدقته))
“Itu merupakan sedekah yang diberikan oleh Allah kepada kamu. Maka terimalah sedekah-Nya itu.” (HR. Jamaah, kecuali Al-Bukhari).
Hadis Ibnu Umar r.anhma tadi menunjukkan bahawa Nabi SAW selalu mengqasar solat ketika dalam perjalanan dan tidak pernah solat secara penuh (tidak qasar) walaupun sekali dan perkara itu terus dilakukan baginda SAW sehingga kewafatannya. Begitu juga dengan Abu Bakar, Umar, dan Usman r.anhum dan ini bersesuaian dengan hadis Ibnu Umar ra tadi. Saidina Usman ra selalu mengqasar solat dalam musafir kecuali di Mina kerana ia mempunyai isteri di sana kerana tidak boleh mengqasar bagi musafir yang  tinggal di sesuatu tempat  atau  mempunyai isteri disana. Ini adalah seperti  yang dikatakan oleh Ibnu Qayyim.
Para ulama fiqh berbeza pendapat tentang hukum qasar solat. Ulama-ulama dari kalangan mazhab Hanafi berpendapat, qasar solat ketika perjalanan hukumnya wajib dengan bersandar pendapat dari Ali dan Umar r.anhma. Dan menurut An-Nawawi, pendapat tersebut diikuti oleh kebanyakan ulama. Kata Al-Khitabi dalam kitabnya, Ma’alim Al-Sunan, sebahagian besar ulama salaf dan para ulama fiqh Mesir berpendapat bahawa qasar solat ketika musafir hukumnya wajib. Inilah pendapat Ali, Umar, Ibnu Umar, Ibnu Abbas, Umar bin Abdul Aziz, Qatadah dan Al-Hassan. Itulah juga yang dilakukan oleh Nabi SAW ketika sedang bermusafir. Walaupun ada hadis yang menyebut baginda SAW solat secara penuh, ianya adalah tidak sahih.
Hammad bin Sulaiman mengatakan, “Orang yang solat 4 rakaat ketika dalam musafir perlu mengulangi solatnya.” Dan berkata Imam Malik, “Ia mesti mengulangi selama masih dalam waktunya.”
Imam As-Syafie, Imam Malik, Imam Ahmad dan beberapa ulama yang lain mengatakan qasar itu merupakan satu rukhsah (keringanan). Pendapat ini dikutip dari Aisyah, Usman, dan Ibnu Abbas r.anhum.
Ibnu Al-Munzir berkata, “Para ulama sepakat bahawa seseorang tidak boleh qasar solat Subuh dan Maghrib.” Dan kata Imam An-Nawawi, “Majoriti ulama berpendapat hukum qasar boleh dalam setiap musafir yang tidak dilarang oleh syariat Islam.” Yang jelas, demi mengikuti sunnah dan keluar dari khilaf (percanggahan pendapat), kita sebaiknya mesti melakukan solat secara qasar ketika bermusafir.
Setelah mengemukakan dalil dan hujah kedua belah pihak, Asy-Syaukani mengatakan: “Berdasarkan sejumlah pendapat di atas, saya lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakan mengqasar solat ketika musafir adalah wajib. Pendapat yang mengatakan lebih baik solat secara penuh ditolak kerana berlawanan dengan perbuatan Nabi SAW yang selalu mengqasar solat dalam setiap perjalanannya. Dan apa yang dilakukan oleh Nabi SAW adalah pasti sesuatu yang paling sempurna.”
Diriwayatkan dari Umar ra, ia berkata, “Solat safar(musafir), solat dhuha, solat aidilfitri dan solat jumaat itu 2 rakaat. Semua mesti dilakukan secara penuh tanpa dikurangkan, ini diambil melalui sabda Nabi Muhammad SAW.”  (HR. Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Majah).
Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.anhma, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda:
(( إن الله يحب أن تؤتى رخصه كما يكره أن تؤتى معصيته ))
“Sesungguhnya Allah itu suka jika manusia memanfaatkan kemurahan-Nya, sebagaimana Dia tidak suka jika manusia berbuat maksiat kepada-Nya.”  (HR. Ahmad, Ibnu Hibban, dalam Sahih Ibnu Hibban, dan Ibnu Khuzaimah dalam Sahih Ibnu Khuzaimah).
Hadis pertama tadi menunjukkan bahawa solat musafir itu dua rakaat dan ini berlaku untuk solat Zuhur, Asar, dan Isyak dan ini menguatkan pendapat yang mewajibkan solat secara qasar keyika musafir.
Dan pada hadis kedua pula menunjukkan keringanan solat dalam perjalanan adalah satu rukhsah (keringanan) dari Allah SWT, dan Allah suka jika rukhsah darinya tersebut diamalkan dan dimanfaatkan supaya setiap Muslim itu merasakan bahawa Allah SWT bersifat dengan Maha Pengasih dan lagi Maha Penyayang kepada hamba-hambanya. Sebaliknya Allah membenci kepada pelaku maksiat terhadapnya. Sebagaimana meninggalkan maksiat itu wajib, maka memanfaatkan rukhsah juga wajib. Dan itu adalah pemahaman yang betul tentang rukhsah.
Rukhsah (keringanan) membawa maksud memberi kelapangan, keselesaan, dan kemudahan dalam meninggalkan kewajiban-kewajiban tertentu, atau dibolehkan melakukan larangan-larangan tertentu.
Bersumber dari Anas ra, ia berkata, “Aku solat Zuhur di Madinah bersama Rasulullah SAW sebanyak 4 rakaat. Tetapi aku solat Asar di Zul Halifah bersama Rasulullah SAW hanya 2 rakaat sahaja.”  (HR Al-Bukhari dan Muslim).
Hadis tersebut menunjukkan bahawa orang yang hendak bermusafir boleh dihukum sebagai musafir setelah ia keluar dari rumah di mana ia tinggal. Kerana sesungguhnya Nabi SAW juga pernah keluar sebagai musafir dan beliau hanya mengqasar solat setelah berada di daerah Zul Halifah yang berjarak kira-kira 6 batu dari Madinah.
Hadis tadi juga menunjukkan bahawa orang yang keluar bermusafir pada siang hari hendaklah melakukan solat qasar juga pada siang hari. Ini berbeza dengan pendapat ulama yang mengatakan bahawa solat qasar hanya boleh dilakukan setelah tiba waktu malam.
Bersumber dari Syu’bah dari Yahya bin Yazid, ia berkata, “Aku bertanya kepada Anas tentang solat qasar.” Anas menjawab; Rasulullah SAW jika bermusafir sejauh 3 batu atau tiga farsakh (Syu’bah ragu-ragu) baginda hanya solat 2 rakaat”.  (HR. Ahmad, Muslim dan Abu Daud)
Dalam pengertian bahasa, 1 batu menurut Al-Jauhari ialah kira-kira jarak sejauh mata memandang ke permukan tanah.
Ada yang mengatakan, satu batu ialah jarak had pandangan orang yang bermata normal kepada susuk tubuh orang yang berdiri di atas tanah yang rata, sehigga ia tidak tahu adakah orang itu lelaki atau perempuan, dan adakah ia pergi atau datang.
Menurut An-Nawawi, satu batu itu sama panjangnya dengan 6 ribu hasta. 1 hasta itu bersamaan dengan 24 jari berukuran sederhana, dan 1 jari itu sama panjangnya dengan 6 butir gandum berukuran sederhana. Dan kata Al-Hafiz Ibnu Hajar, inilah pendapat yang paling masyhur.
Ada yang mengatakan, satu batu itu panjangnya sama dengan 12 000 telapak kaki yang normal. Ada pula yang mengatakan, satu batu sama panjangnya dengan 4 ribu hasta.
Dan ada pula yang mengatakan, 1 batu itu panjangnya sama dengan 3500 hasta. Hal ini dibenarkan oleh Ibnu Abdul Barr. Sedangkan 1 farsakh itu bersamaan dengan 3 batu.
Memang terjadi perbahasan dan khilaf yang panjang di kalangan para ulama Islam tentang batas jarak yang membenarkan seseorang melakukan solat qasar.
Kata Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitabnya Fathul Bari, ada kira-kira dua puluh pendapat tentang masalah ini, seperti yang diceritakan oleh Ibnu Al-Mundzir dan lain-lain. Paling sekejap adalah jarak perjalanan selama sehari semalam, dan yang paling lama ialah selama ia menghilang dari negeri itu.
Ada pula yang mengatakan hanya sejauh 1 batu seperti yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih dari Ibnu Umar r.anhma. Ibnu Hazm dari mazhab Az-Zhahiri cenderung kepada pendapat ini. Ia berpegang pada kalimat 'pergi' di dalam Al-Quran. Contohnya seperti firman Allah Taala dalam surah An-Nisa; ayat 101:
#sŒÎ)ur ÷Läêö/uŽŸÑ Îû ÇÚöF{$# ÇÊÉÊÈ  
Maksudnya; “Apabila kamu berpergian di muka bumi.” Dan juga dalam sunnah Rasulullah SAW. Menurut dalam kitabnya, Al-Muhalla, Allah, Rasul-Nya, dan seluruh kaum muslimin tidak pernah membuat syarat-syarat atau batasan mengenai apa yang dimaksudkan dengan 'pergi'. Jadi pergi disini, walaupun dalam jarak kurang dari satu batu. Tetapi pendapat ini disanggah dengan dalil yang sangat kuat. Nabi SAW sering pergi ke perkuburan Baqi’ untuk ikut sama mengebumikan orang-orang yang meninggal dunia. Dan beliau juga sering pergi ke tanah lapang untuk keperluan mengqada hajat bersama beberapa orang sahabatnya. Namun jelasnya mereka tidak pernah solat  secara qasar pada waktu itu.
Seperti yang dikatakan oleh Imam An-Nawawi, para ulama dari kalangan mazhab Zhahiri hanya mengambil apa yang nampak dari segi zahir pada hadis Anas ra tersebut. Menurut mereka, jarak minimum dibolehkan mengqasar solat itu 3 batu. Dan seperti yang dikatakan oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitabnya Fathul Bari, hadis Anas tadi adalah hadis yang paling sahih dan paling tegas yang menerangkan masalah ini.
Menurut Imam As-Syafie, Imam Malik dan sahabat-sahabat keduanya, Al-Laits, Al-Auza'i, para fuqaha yang juga ahli hadis, dan ulama-ulama lain, orang yang bermusafir sejauh 3 batu itu belum dibolehkan mengqasar solat. Yang dibenarkan ialah jarak dua marhalah iaitu 48 batu Hasyimiyah, seperti yang disebut oleh An-Nawawi.
Menurut Imam Abu Hanifah dan ulama-ulama Kufah, hukumnya tidak boleh mengqasar solat dalam perjalanan yang kurang dari 3 marhalah. Ada yang mengatakan, 3 marhalah itu sama dengan 24 farsakh.
Kata Al-Hafiz Ibnu Hajar, ada riwayat dari Imam Al-Bukhari yang menunjukkan bahawa jarak minima  dibolehkan untuk solat qasar adalah perjalanan sehari semalam dengan menaiki unta. (termasuk waktu rehatnya)
Imam Asy-Syaukani menyanggah beberapa dalil yang dijadikan pegangan ulama fiqh dalam masalah ini. Menurutnya pendapat yang diyakini benar ialah bahawa jaraknya adalah sejauh 3 farsakh, kerana menurut keterangan hadis dari Anas ra di atas, jarak minimanya ialah 3 farsakh atau 3 batu. Kerana 3 farsakh itu lebih banyak daripada 3 batu, maka untuk lebih berhati-hati adalah diambil mana yang lebih banyak.
Jadi dimanakah seorang musafir boleh mula mengqasar solat? Kata Ibnu Al-Munzir, menurut ijma’ (kesepakatan) para ulama, seseorang yang hendak keluar bermusafir itu boleh mengqasar solat ketika ia keluar dari rumah tempat ia memulakan perjalanan. Dan mereka berbeza pendapat pada keadaan dibolehkan qasar solat sebelum keluar dari rumah dan majoriti ulama berpendapat, hal itu berlaku selepas keluar semua rumah.
Sebahagian ulama Kufah berpendapat, apabila seorang hendak bermusafir hendaklah ia solat dua rakaat terlebih dahulu di tempatnya. Sebahagian lagi tidak bersetuju dengan pendapat itu. Ibu Al-Munzir bersetuju dengan pendapat pertama, berdasarkan ijma’ ulama bahawa seseorang boleh qasar solat selepas keluar meninggalkan rumah. Dan yang mereka berselisih adalah qasar sebelum meninggalkan rumah. Berdasarkan kesepakatan tersebut ia mesti melakukan solat secara sempurna atau penuh. Soalnya Nabi SAW setiap kali keluar musafir, baginda SAW akan mengqasar solat setelah keluar dari Madinah.
Menurut saya inilah pendapat yang wajib diamalkan. Sebab pada hakikatnya alasan mengqasar solat itu kerana adanya kesusahan. Jadi selama masih berada di tempat tinggalnya, seseorang belum boleh disebut sebagai musafir, walaupun sudah berniat akan bermusafir. Sedangkan orang yang menjadi objek hukum adalah musafir, bukan yang akan menjadi musafir. Sebab kalau tidak demikian, orang yang berniat akan membuat perjalanan dua hari sebelumnya, ia sudah boleh menqasar solat selama dua hari tersebut. Tidak ada seorang pun yang bersetuju dengan pendapat ini.
Adapun tempoh akhir waktu dibolehkan menqasar solat dan wajib dilakukan secara sempurna atau penuh, ialah apabila si musafir sudah memasuki sebuah bandar atau ia niat akan tinggal di sana kerana ada urusan tertentu. Menurut Imam Malik, Imam Asy-Syafie dan Imam Ahmad, seorang musafir menjadi orang yang bermukim apabila ia berniat akan tinggal di sebuah bandar selama 4 hari penuh. Hal itu berdasarkan larangan Nabi SAW kepada kaum Muhajirin untuk tinggal di Mekah selama lebih dari 3 hari, kerana jika lebih dari itu mereka sudah tidak disebut sebagai musafir lagi. Menurut mereka, masa 3 hari itu bukan waktu untuk tinggal, tetapi waktu untuk menyelesaikan urusan-urusan mereka di kota tersebut.
Imam Asy-Syaukani mengatakan, “Menurut Imam Abu Hanifah, seorang musafir mesti melakukan solat secara sempurna atau penuh jika ia berniat untuk tinggal disebuah kota selama 15 hari.” Ia berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas dan Ibnu Umar r.anhum yang mengatakan, “Apabila kamu sebagai musafir dan kamu singgah disebuah kota lalu kamu bermaksud akan tinggal selama lima belas malam, maka lakukan solat secara sempurna.” Tetapi hal itu dibahas berdasarkan pendapat para sahabat dalam masalah-masalah yang boleh diijtihadkan. Dan masalah ini termasuk diantaranya.
Menurut pendapat Al-Hasan, tempoh waktu menetapnya ialah 12 hari.
Menurut Al-Qasimi, An-Nashir, ulama-ulama mazhab Imamiyah, dan Al-Hasan bin Shaleh, berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas ra, orang yang mesti melakukan solat secara sempurna ialah orang yang berniat untuk tinggal selama sepuluh hari. Mereka berpandukan riwayat dari Ali ra yang mengatakan, orang yang tinggal selama 10 hari mesti melakukan solat secara sempurna atau penuh. Tetapi itu juga dibahas kerana perkara itu termasuk masalah-masalah yang boleh diijtihadkan.
Menurut Rabi'ah, had waktunya ialah sehari-semalam.
Menurut Hasan Al-Basri, seorang musafir yang masuk ke kota ia dianggap bukan musafir lagi, dan ia mesti melakukan solat secara sempurna atau penuh.
Menurut Aisyah ra, tempoh waktunya ialah ketika seorang musafir sudah meletakkan barang-barang yang dibawanya. Dan masih banyak lagi pendapat lain yang tidak sempat saya sebutkan disini.
Imam Yahya mengatakan, “Dalam masalah ini mereka tidak mempunyai sandaran dalil-dalil yang kuat. Pendapat yang mereka kemukakan itu adalah berdasarkan ijtihad masing-masing.” Menurut saya, memang benar apa yang dikatakan oleh Imam Yahya ini.
Jadi seorang musafir yang mula mejejakkan kakinya disana selama beberapa hari, dia tidak disebut sebagai musafir lagi. Oleh itu, ia mesti melakukan solat secara sempurna dan tidak boleh menqasarnya, kecuali jika berdasarkan dalil. Dan satu-satunya dalil dalam masalah ini ialah hadis Anas ra yang menerangkan bahawa Nabi SAW tinggal di Makkah selama empat hari (semasa menunaikan Haji Wada'), dan baginda mengqasar solat. Padahal seorang musafir yang niat untuk tinggal lebih dari 4 hari tidak boleh disebut sebagai musafir, yang bererti ia tidak boleh mengqasar solat, apalagi jika ia berniat untuk tinggal selama bertahun-tahun.
Cubalah anda perhatikan baik-baik hadis riwayat Anas ini, supaya anda tahu sumber hukum tersebut. Bersumber dari Yahya bin Abu Ishak, dari Anas ra, ia berkata; “Aku keluar bersama Nabi SAW dari Madinah ke Makkah. Beliau hanya solat dua rakat sehingga kami pulang ke Madinah kembali. Aku bertanya; Berapa lama anda tinggal di Makkah?” Beliau menjawab, “Kami tinggal disana selama sepuluh hari,”   (HR. Al-Bukhari dan Muslim).
Waktu sepuluh hari tersebut digunakan oleh Nabi SAW untuk tinggal di Makkah, pergi ke Mina, lalu ke Arafah, lalu pulang kembali ke Mina, kemudian ke Makkah pula.
Menurut Imam Ahmad, hadis Anas tersebut memang memang menunjukkan begitu. Untuk memperkuatkan lagi hujahnya, ia merujuk hadis Jabir ra yang menyatakan bahawa Nabi SAW tiba di Makkah pada pagi hari keempat Zulhijjah. Pada hari keempat, kelima, keenam, dan ketujuh, baginda tinggal di Makkah. Setelah solat subuh pada hari yang kelapan, beliau berangkat ke Mina. Dan pada hari-hari Tasyriq, beliau meninggalkan Makkah menuju ke Madinah. Semua itu dijelaskan dalam hadis yang terdapat dalam Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan kitab-kitab hadis lain.
Menurut saya, pendapat Imam Malik, Imam As-Syafie, dan Imam Ahmad adalah yang paling kuat dan berhati-hati. Para ulama yang mengatakan bahawa tempoh waktunya adalah 10 hari, atau 15 hari, mereka berpegang pada ijtihad yang dilakukan oleh sejumlah sahabat; seperti Ali, Ibnu Abbas, dan Ibnu Umar r.anhum. Walau bagaimanapun pun, ijtihad mereka perlu diambil kira. Ertinya, orang yang berpegang pada ijtihad tersebut, bererti berpegang pada pendapat yang kuat. Wallahua'lam.
Adapun para ulama yang mengatakan bahawa tempoh waktunya kurang dari 4 hari, mereka tidak ada dalil sama sekali. Bahkan pendapat mereka bertentangan dengan apa yang pernah dilakukan dan diberitahu oleh Nabi SAW.

ORANG YANG TIDAK BERNIAT MENETAP DI SEBUAH TEMPAT IA BOLEH SOLAT SECARA QASAR WALAUPUN IA TINGGAL DI SANA
Dari Ibnu Abbas r.anhma, ia berkata;
“Rasulullah SAW melakukan suatu perjalanan. Baginda menetap selama 19 hari dan solat dua rakaat dua rakaat. Kami menetap di daerah antara tempat tinggal kami dan Makkah selama Sembilan belas hari, dan juga solat dua rakaat dua rakaat. Dan ketika kami menetap lebih dari itu kami solat empat rakaat.” (HR. Al-Bukhari, Ahmad, dan Ibnu Majah)
Ucapan Ibnu Abbas tadi menunjukkan bahawa ia berpendapat, jika orang yang keluar pergi (ulang-alik) dan tidak berniat menetap, ia boleh mengqasar solat hanya selama tempoh 19 hari saja. Setelah itu ia mesti melakukannya secara sempurna atau penuh, kerana Nabi SAW juga mengqashar solat selama 19 hari pada peristiwa pembukaan Kota Makkah.
Riwayat dari Jabir ra, ia berkata, “Nabi SAW menetap di Tabuk selama 20 hari dan mengqasar solat.” (HR. Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Hibban, dan Al-Baihaqi. Hadis ini dinilai sahih oleh Ibn Hazm dan An-Nawawi, dan dianggap terdapat illat oleh Ad-Daruquthni kerana mursal dan munqathi').
Para ulama berbeza pendapat tentang tempoh waktu dimana seseorang musafir masih dibenarkan mengqashar solat jika ia menetap disebuah kota, sementara ia perlu ulang-alik tanpa ada niat menetap dalam jangka masa yang tertentu.
Menurut Imam Abu Hanifah dan sahabat-sahabatnya, Imam Yahya, Imam Malik, dan Imam Ahmad, ia boleh mengqashar solat selama-lamanya. Pendapat ini juga dikutip dari Imam As-Syafie.
Imam An-Nawawi berkata, “Menurut pendapat kami, ia hanya boleh mengqashar solat selama 18 hari saja.” Dan dikuatkan oleh As-Syaukani, “Ia hanya boleh solat secara qasar selama 20 hari, seperti yang ditegaskan dalam hadis dari Jabir ra. Tidak benar kalau orang tersebut boleh mengqasar lebih dari itu, apalagi untuk selama-lamanya.” Ibnu Abbas r.anhma juga mempunyai pendapat lain seperti yang telah disebut di atas tadi.
Saya cenderung memihak kepada pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Ahmad, dan Imam Asy-Syafie tadi. Alasannya, kerana hukum orang yang ulang-alik itu sama seperti bermusafir, dan juga kerana Rasulullah SAW sendiri tidak pernah melakukan solat secara sempurna (penuh) ketika beliau tidak ada sebab untuk tinggal atau menetap.

DALIL JAMAK DIANTARA DUA SOLAT
Bersumber dari Anas bin Malik ra, ia berkata;
“Adalah Rasulullah SAW apabila naik kenderaan untuk berpergian sebelum matahari tergelincir, baginda menangguhkan solat Zuhur kepada solat Asar. Lalu baginda turun sebentar untuk menjamakkan dua solat tersebut. Dan apabila baginda berangkat selepas itu (gelincir matahari), baginda terlebih dahulu solat Zuhur, kemudian menaiki kenderaan.”  (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Dalam riwayat Muslim: “Apabila ingin menjamak kedua solat tersebut dalam perjalanan, baginda SAW menangguhkan solat Zuhur sehingga masuk permulaan waktu Asar, kemudian baginda menjamak kedua-duanya.”
Hadis ini menunjukkan tentang menjamak dua solat ketika dalam perjalanan. Dan para ahli fiqh berbeza pendapat mengenai hukumnya.
Sebahagian besar sahabat, tabiin dan beberapa ulama fiqh seperti As-Tsauri, Asy-Syafie, Ahmad, Ishak, dan Asyhab, berpendapat bahawa hukumnya boleh secara mutlak, baik jamak taqdim atau ta'khir. Mereka berpegang pada beberapa hadis yang menerangkan tentang hal tersebut.
Ada sebahagian ulama yang berpendapat, tidak boleh menjamak solat secara mutlak kecuali di Arafah dan Muzdalifah ketika ibadah haji. Ini adalah pendapat Al-Hasan, Ibrahim An-Nakha'i, dan Imam Abu Hanifah dan dua sahabatnya. Menurut mereka, yang dimaksudkan dengan jamak (himpun) itu adalah seperti menangguhkan solat Maghrib hingga akhir waktunya, dan melakukan solat Isyak pada permulaan waktunya. Itu yang dimaksudkan menjamak dalam hadis-hadis diatas.
Tetapi pendapat mereka itu ditolak. Adakah yang mereka maksudkan itu boleh diterima jika dikaitkan dengan jamak taqdim? Bagaimana boleh diterima ada orang melakukan solat Asar sesudah solat Zuhur pada permulaan waktu Zuhur? Atau bagaimana boleh diterima orang yang melakukan solat Isyak sesudah solat Maghrib pada permulaan waktu Maghrib?
Lagipun hadis-hadis tersebut secara tegas menyatakan tentang menjamak dua solat menjadi satu diantara kedua-dua waktunya, bukan melakukan solat-solat dalam waktunya sendiri. Sebagaimana juga dikatakan oleh para ulama dari mazhab Hanafi, bahawa kesusahan yang dialami oleh kaum muslimin ketika dalam perjalanan adalah alasan kenapa mereka dibenarkan menjamak solat. Ia adalah untuk meringankan, bukan memberatkan.
Menurut pendapat Al-Laits bin Sa'ad yang juga pendapat masyhur dari Imam Malik, bahawa menjamak solat itu hanya khusus bagi orang yang sedang bersungguh-sungguh (betul-betul) dalam perjalanan.
Bahkan menurut Ibnu Habib, hal itu hanya khusus berlaku bagi orang yang berjalan kaki dan tidak mempunyai bekal perjalanan yang cukup. Maksudnya hanya musafir seperti itulah yang dibenarkan menjamak solat.
Dalilnya ialah kata-kata Ibnu Umar r.anhma: “Nabi SAW menjamak antara solat Maghrib dan solat Isyak ketika beliau sedang bersungguh-sungguh mengadakan perjalanan.”  (HR. Al-Bukhari).
Ibnu Habib juga berdalilkan ucapan Ibnu Abbas seperti yang juga diriwayatkan oleh Al-Bukhari, “Rasulullah SAW menjamak antara solat Zuhur dan solat Asar ketika beliau mengalami perjalanan yang sangat berat. Dan beliau juga menjamak antara solat Maghrib dan solat Isyak.”
Kata Al-Auzaie: “Sesungguhnya menjamak solat ketika dalam perjalanan itu khusus bagi orang yang mengalami keuzuran.”
Menurut pendapat Imam Ahmad yang disokong oleh Ibnu Hazm dan dari Imam Malik, yang dibenarkan adalah jamak ta'khir, bukan jamak taqdim, berdasarkan hadis riwayat Anas ra yang telah lepas.
Setelah menyebutkan beberapa hadis tentang jamak taqdim, As-Syaukani mengatakan, “Saya tahu bahawa diantara diantara hadis-hadis ini ada yang sahih dan ada yang hasan. Ini sebagai penolakan atas ucapan Abu Dawud bahawa: “Untuk jamak taqdim tidak ada dasar hadisnya sama sekali.” Berdasarkan hal ini, maka melakukan jamak taqdim ketika perjalanan itu adalah boleh”
Selanjutnya As-Syaukani juga mengatakan, “Ini sekali gus juga menolak pendapat orang yang mengatakan bahawa menjamak solat itu hanya khusus berlaku bagi orang yang sedang bersungguh-sungguh mengadakan perjalanan sahaja, berdasarkan hadis Muaz bin Jabal ra seperti yang terdapat dalam Al-Muwattha', “Sesungguhnya pada suatu hari Nabi SAW menangguhkan solat dalam peperangan Tabuk. Kemudian baginda keluar lalu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar sekaligus. Setelah masuk, beliau keluar lagi dan menunaikan solat Maghrib dan Isyak sekaligus (bersama).”
Kata Asy-Syafie di dalam kitabnya Al-Umm, kalimat “setelah masuk, lalu baginda keluar lagi” ini menunjukkan bahawa beliau sedang berhenti. Jadi seorang musafir itu dibenarkan menjamak solat dalam keadaan berhenti atau ketika sebagai musafir. Dan menurut Ibnu Abdul Barr, ini merupakan dalil yang kuat untuk menolak pendapat yang mengatakan bahawa menjamak solat itu hanya khusus berlaku bagi orang yang betul-betul sedang berjalan.
Al-Hafiz Ibnu Hajar mengatakan, “Nabi SAW melakukan solat jamak seperti itu seolah-olah menjelaskan bahawa hal itu dibenarkan, meskipun yang sering beliau lakukan ialah jamak ta'khir seperti yang dikemukakan dalam hadis dari Anas ra. Oleh kerana itulah ulama-ulama dari kalangan mazhab Asy-Syafie mengatakan, “Tidak menjamak itu lebih utama.” Tetapi menurut Imam Malik, hal itu hukumnya makruh.
Ibnu Qayyim di dalam kitabnya Al-Hadyu mengatakan, “Apa yang dilakukan oleh Nabi SAW untuk menjamak solat hanyalah ketika beliau sedang berhenti di Arafah untuk bersiap-siap melakukan wuquf, seperti yang dikatakan oleh Asy-Syafie dan guru kami Ibnu Taimiyyah. Oleh kerana itulah, Imam Abu Hanifah melakukan perkara itu hanya khusus di Arafah sahaja, dan menjadikannya sebagai kesempurnaan ibadah haji. Masalah ini juga masih mengundang perselisihan pendapat diantara para ulama. Menurut Imam Asy-Syafie dan Imam Ahmad dalam satu riwayat yang dikutip daripadanya, mereka membolehkan solat secara jamak ketika sedang berhenti bagi orang yang menempuhi perjalanan panjang dan meletihkan. Jadi dengan kata lain, mereka tidak membolehkan hal itu dilakukan oleh penduduk Mekah. Sedangkan dalam riwayat lain, Imam Malik dan Imam Ahmad membolehkan penduduk Mekah menjamak dan mengqasar solat di Arafah. Guru kami Ibnu Taimiyyah dan Abu Al-Khattab memilih untuk melakukannya. Pada pendapat beliau (Ibnu Taimiyyah), inilah yang dijadikan dasar yang membolehkan untuk jamak dan qasar solat bagi orang yang menempuhi perjalanan jauh atau pendek, sebagaimana pendapat yang dipegang sebahagian besar ulama-ulama salaf. Sementara Imam Malik dan Abu Al-Khattab menganggap perkara itu hanya khusus untuk penduduk Mekah sahaja.
Rasulullah SAW sendiri tidak pernah memberi syarat-syarat yang pasti kepada umatnya tentang jarak yang membenarkan seseorang untuk melakukan solat qasar dan berbuka ketika puasa Ramadhan. Beliau menyerahkan masalah ini kepada mereka untuk mendefinisikan sendiri tentang makna dan tempoh perjalanan atau bermusafir, seperti halnya yang berlaku dalam masalah tayamum, yang mana riwayat yang mengatakan dalam tempoh waktu sehari atau dua hari, atau tiga hari, adalah riwayat yang sama sekali tidak sahih. Wallahua'lam.” Dan pendapat Ibnu Qayyim Ini adalah satu penutup yang sangat baik.

No comments:

Post a Comment