Wednesday, 5 February 2014

CARA SOLAT BAGI ORANG YANG SAKIT



CARA SOLAT BAGI ORANG YANG SAKIT

Orang yang sakit itu kadang-kadang ada yang masih berupaya dan mampu untuk melakukan solat seperti orang yang sihat. Tetapi ia tidak mampu untuk melakukan sebahagian rukun dan kewajipan solat. Perkara ini memerlukan penjelasan yang terperinci.
1.Orang sakit tetapi masih mampu untuk berdiri, maka ia mesti solat dengan berdiri. Orang yang tidak mampu berdiri kecuali dengan bersandar kepada dinding, atau dengan tongkat, dan sebagainya maka wajib berdiri dengan cara tersebut. Sesiapa yang hanya boleh berdiri separuh, maka wajib berdiri sekadar itu. Jika tidak mampu, maka ia bolehlah duduk. Dan orang sakit yang mampu berdiri ketika solat bersendirian tetapi tidak mampu berdiri ketika solat berjemaah, maka ia mesti memilih solat secara berjemaah walaupun tidak mampu untuk berdiri. Ada pendapat mengatakan, ia mesti memilih solat bersendirian dengan cara berdiri.
2.Orang sakit yang mampu berdiri tetapi ia tidak mampu rukuk dan sujud, ia mestilah solat dalam keadaan berdiri juga. Kemudian memadai ia rukuk dengan menggunakan isyarat kemudian duduk jika boleh kemudian memadai ia sujud dengan isyarat. Jika tidak mampu, ia dboleh sujud dalam keadaan berdiri. Bagi yang mampu solat berdiri tetapi ia tidak mampu untuk rukuk dan sujud, maka sebahagian ulama feqah berpendapat bahawa ia dibolehkan solat dalam keadaan berdiri kemudian rukuk dan sujud dengan menggunakan isyarat atau ia solat dalam keadaan duduk dan melakukan rukuk dan sujud menggunakan isyarat.
Erti tidak mampu berdiri ini boleh dimaksudkan dengan makna yang sebenar atau dari segi hukum. Seperti seseorang yang jika berdiri boleh menambahkan kesakitan, melambatkan penyembuhan, pening kepala, menimbulkan kesakitan yang amat sangat, atau selalu mengeluarkan air kencing jika ia berdiri, atau selalu terbuang angin, dan sebagainya.
3.      Lebih utama bagi mereka yang solat dengan cara duduk untuk bersila walaupun ia dibolehkan duduk dengan pelbagai keadaan.
4.      Orang sakit yang boleh duduk tetapi tidak mampu untuk sujud, maka selepas rukuk ia  boleh sujud dengan hanya memberi isyarat. Dan jika ia tidak mampu untuk rukuk dan sujud, maka dibolehkan melakukan keduanya dengan isyarat. Tetapi isyarat untuk sujud mestilah lebih rendah daripada isyarat rukuk. Dan tidak perlu mengangkat sesuatu pun untuk digunakan ketika sujud, kerana kewajibannya hanya dengan memberikan isyarat.     Dan mengangkat sesuatu benda untuk digunakan ketika isyarat sujud boleh menganggu kewajiban tersebut. Sekiranya ia meletakkan sesuatu benda lalu digunakan untuk sujud maka solatnya sah tidak dihukum haram dan makruh kerana isyarat hanyalah mengikut kemampuan yang terjadi dengan syarat benda yang digunakan untuk sujud mestilah serendah yang mungkin.
5.      Orang sakit yang tidak mampu duduk atau boleh duduk tetapi dengan cara bersandar dan ia mampu duduk tetapi dilarang oleh dotor, maka wajib ia solat dalam keadaan tidur secara miring atas lambung kanan atau mana yang boleh dengan wajahnya menghadap kearah kiblat. Kemudian ia melakukan sujud dan rukuk dengan isyarat dan isyarat sujudnya mestilah lebih rendah daripada rukuk seperti yang telah diberitahu diatas. Jika ia tidak mampu untuk miring seperti itu, ia boleh tidur berbaring sambil menghadapkan wajah kearah kiblat. Untuk membolehkan ia menghadap kiblat dalam keadaan seperti ini, maka digunakan bantal dengan meletakkan di bawah kepalanya supaya wajahnya boleh menghadap kiblat.
Sekiranya orang yang sakit solat dalam keadaan tidur berabaring padahal ia boleh tidur miring di atas lambungnya, maka solatnya tetap sah tetapi makruh. Dan ada yang mengatakan sah dan tidak makruh.
6.      Orang sakit yang tidak mampu untuk memberi isyarat rukuk ataupun sujud, ia dibolehkan untuk memberi isyarat dengan mata dan diniatkan dalam hati. Dan walau dalam keadaan mana sekalipun sakit yang menimpa, tidak gugur keawajipan solat keatasnya selama mana ia masih dalam keadaan sedar. Sebahagian ulama feqah berpendapat, ia tidak diwajibkan solat lagi sekiranya dengan isyarat pun sudah tidak mampu untuk solat. Adapun orang yang sudah hilang akal, ia tidak wajib solat sama sekali dan hal-hal ini telah dibincangkan dalam bab-bab tentang orang-orang yang wajib menunaikan solat.
7.      Dan orang yang kedua-dua tangannya patah sehingga lengan, dan patah kedua-dua kakinya sehingga betis, maka menurut sebahagian ulama feqah tidak wajib lagi solat ke atasnya.
8.      Orang yang pada permulaan solatnya dalam keadaan sihat, akan tetapi di pertengahan solatnya ia tiba-tiba jatuh sakit, maka ia mesti menyelesaikan solat mengikut kemampuannya.
9.      Orang yang permulaan solatnya dalam keadaan sakit yang membolehkannya memberi isyarat ketika rukuk dan sujud, akan tetapi di pertengahan solat ia tiba-tiba sembuh maka ia mesti menyelesaikan solat mengikut kemampuannya. Jika ia boleh berdiri, rukuk, dan sujud, maka itulah yang wajib dilakukannya. Sekiranya tidak dilakukan maka batal solatnya kerana ia dikira telah meninggalkan rukun solatnya tanpa sebarang keuzuran.
10.  Diantara kelebihan Allah SWT dan bukti kasih saying-Nya yang dianugerahkan kepada hamba-hamba-Nya ialah orang sakit yang solat secara duduk atau yang hanya solat dengan memberi isyarat kerana keuzuran, pahalanya tetap sama seperti pahala orang-orang yang solat secara biasa tanpa dikurangkan sedikit pun. Berikut adalah dalil-dalil serta hujah di atas apa yang telah saya kemukakan di atas.
Dalil-Dalil Bagi Solat Orang Sakit
Dari Imran bin Hussain, ia berkata:
“Aku menderita penyakit buasir, lalu aku bertanya kepada Nabi SAW tentang bagaimana untuk aku melakukan solat. Baginda bersabda:
((صل قائما, فإن لم تستطع فقاعدا, فإن لم تستطع فعلى جنبك))
 Maksudnya: “Jika kamu tidak mampu berdiri, solatlah dengan duduk,dan jika kamu juga tidak mampu duduk maka solatlah dengan berbaring.”  (HR. Jamaah kecuali Muslim)
Ditambah oleh An-Nasai:
((فإن لم تستطع فمستلقيا, لا يكلف الله نفسا إلا وسعها))
Maksudnya: “Jika tidak mampu berbaring, Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya.”
Dari Ali bin Abu Thalib ra, dari Nabi SAW, baginda bersabda:
((يصلي المريض قائما إن استطاع, فإن لم تستطع صلى قاعدا, فإن لم يستطع أن يسجد أومأ برأسه, وجعل سجوده أخفض من ركوعه, فإن لم يستطع أن يصلى قاعدا صلى على جنبه الأيمن, مستقبل القبلة, فإن لم يستطع أن يضلى على جنبه الأيمن صلى مستلقيا رجلاه مما يلي القبلة)) 
“Orang yang sakit itu solat dengan berdiri jika ia memang mampu, kalu tidak mampu maka solat secara duduk. Kalau tidak mampu sujud, maka ia boleh sujud dengan menggunakan isyarat dengan kepalanya, dan kedudukan isyarat untuk sujud mesti lebih rendah daripada isyarat rukuk. Jika tidak mampu solat secara duduk maka ia boleh solat dengan berbaring dengan lambung sebelah kanan sambil menghadap kiblat. Jika tidak mampu dengan tidur di atas lambung kanan, ia boleh solat dengan melentangkan kedua kakinya sambil menghadap kiblat.” (HR. Ad-Daruquthni. Kata An-Nawawi: Hadis ini Dhaif tetapi dikuatkan dengan hadis sebelumnya tadi.)
Hukum yang dikeluarkan oleh ulama-ulama fiqh dari dua hadis ini sama dengan apa yang telah dikemukakan di atas.




No comments:

Post a Comment