Tuesday, 4 February 2014

Ayat-ayat mawarits



SOAL JAWAB TENTANG AYAT-AYAT MAWARITS

Soalan :
Adakah ayat-ayat lain yang berkaitan dengan mawarits (harta warisan) selain daripada yang disebutkan di atas?
Jawapan :
Memang ada lagi ayat lain selain dari tiga ayat di atas tetapi ia menunjukkan secara umum  sahaja pada menceritakan hak-hak ahli waris. Ayat itu menceritakan bahawa kaum kerabat (ahli keluarga) berhak mendapat warisan. Itu saja yang diceritakan dan tidak disebutkannya tentang bahagian setiap ahli waris.

Ayat- ayat yang dimaksudkan ialah :





Ertinya:
Dan orang-orang Yang beriman sesudah itu, kemudian mereka berhijrah dan berjihad bersama-sama kamu, maka adalah mereka dari golongan kamu. Dalam pada itu, orang-orang Yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak atas setengahnya Yang (lain) menurut (hukum) Kitab Allah; Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Anfal: 75)






Firman Allah dalam surah Al- Ahzab :




Ertinya:
Nabi itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang-orang Yang beriman daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu mereka. dan orang-orang Yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak (mewarisi) akan setengahnya Yang lain - menurut (hukum) Kitab Allah - daripada orang-orang Yang beriman dan orang-orang Muhajirin (yang bukan kerabatnya), kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada sahabat-sahabat karib kamu. hukum Yang demikian itu adalah tertulis Dalam Kitab Allah.
(Al-Ahzab : 6)


Firman Allah dalam surah An-Nisa’:



 
Ertinya:
Orang-orang lelaki ada bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa dan kerabat, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak dari harta Yang ditinggalkan itu; Iaitu bahagian Yang telah Diwajibkan (dan ditentukan oleh Allah).
(An-Nisa : 7)




Ayat pertama dan kedua menunjukkan bahawa kaum kerabat atau orang yang ada pertalian darah lebih berhak daripada oang lain yang tidak ada pertalian darah dengan si mati. Ahli kerabat lebih berhak daripada orang lain yang pertalian dengannya hanya sekadar saudara seagama atau sama-sama berhijrah misalnya.
Pada awal pembentukan negara Islam dahulu, orang yang sama-sama berhijrah saling mewarisi, begitu juga antara orang Ansar dan Muhajirin yang dipersaudarakan oleh Rasulullah S.A.W. Orang Muhajirin mewarisi harta orang Ansar, begitu juga sebaliknya, dan bukan kaum kerabatnya yang mewarisi hartanya.
Keadaan itu berterusan sehinggalah agama Islam kuat setelah terjadinya penaklukan Makkah. Setelah Islam kuat, turunlah ayat yang mengatakan kaum kerabat lebih berhak daripada orang lain yang pertalian dengannya hanya sekadar saudara seagama atau sama-sama berhijrah.
Dalam ayat ketiga di-atas, Allah menghapuskan kezaliman dan memberikan bahagian kepada dua golongan makhluk yang lemah, iaitu kaum wanita dan kanak-kanak. Dengan turunnya ayat itu bererti tidak dibezakan antara yang tua dan muda, antara yang besar dan kecil, lelaki dan wanita, semuanya mendapat bahagian. Tidak kira sama ada harta yang ditinggalkan itu sedikit atau banyak dan sama ada yang mewariskan itu setuju atau tidak.
Ayat di atas berbentuk umum, hanya menerangkan siapa yang patut dapat dan tidak menyebutkan berapa bahagiannya. Sedangkan ayat-ayat sebelumnya lebih terperinci. Disana diterangkan berapa bahagian masing-masing sehingga ayat itulah yang menjadi tiang atau sandaran dalam ilmu faraid.

MENGAPA LEBIH BANYAK BAHAGIAN LELAKI?

Kadang-kadang ada yang bertanya : “Mengapakah bahagian lelaki dua kali bahagian perempuan sedangkan perempuan kaum yang lemah dan lebih memerlukan harta?”
Jawabnya, syariat Islam membezakan bahagian lelaki dan wanita kerana sebab atau hikmah sebagaimana yang berikut ;
Pertama, kaum wanita ditanggung nafkahnya. Orang yang wajib menanggung nafkahnya ialah anaknya, ayahnya, saudaranya atau kaum kerabat lainnya.
Kedua, kaum wanita tidak berkewajipan memberi nafkah kepada sesiapa pun. Tidak seperti lelaki yang wajib memberi nafkah kepada ahli keluarganya.


Ketiga, keperluan lelaki lebih banyak dan tangunggjawabnya lebih berat. Bereti kaum lelaki lebih memerlukan harta daripada kaum wanita.
Keempat, lelaki wajib memberi mahar kepada isterinya. Setelah berkahwin, lelaki wajib menyediakan tempat tinggal, memberi makan, dan juga pakaian kepada isteri dan anak-anaknya.
Dan kelima, lelaki wajib menanggung biaya persekolahan anak-anaknya, biaya perubatan dan sebagainya.
Banyak lagi contoh lain yang menjadi tanggungjawab lelaki. Semuanya ditanggung oleh lelaki dan bukan wanita, sesuai dengan firman Allah S.W.T :



Hendaklah orang Yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa Yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa Yang diberikan Allah kepadanya (sekadar Yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) Yang diberikan Allah kepadaNya. (orang-orang Yang Dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.
(At-Thalaq:7)

Sekarang jelaslah bagi kita bahawa mengapa Allah S.W.T membezakan bahagian lelaki dan wanita. Orang yang lebih berat tanggungjawabnya dan pembiayaannya, sudah tentu lebih layak mendapat bahagian yang lebih sedikit.
Walaupun Islam menetapkan bahagian lelaki dua kali daripada bahagian wanita, tetapi wanita lebih beruntung lagi. Kaum wanita dianggap beruntung kerana mereka ikut juga mendapat bahagian walaupun tidak mempunyai sebarang tanggungjawab. Kaum wanita ikut menerima sahaja tanpa perlu memberi. Mereka ikut mendapat harta walaupun tidak ikut memikul tanggungjawab untuk  menutupi keperluan rumah tangga.


Menurut Islam, kaum wanita tidak wajib memberikan sebahagian hartanya untuk keperluan hidupnya sendiri dan juga anak-anaknya, walaupun dia mempunyai banyak harta, jika suaminya ada. Sebab suaminyalah yang berkewajipan menanggung nafkah isteri dan anak-anaknya. Nafkah yang dimaksudkan termasuklah menyediakan tempat tinggal, memberi makan dan pakaian.
Firman Allah S.W.T :



Dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara Yang sepatutnya. tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya.
(Al-Baqarah:233)

Untuk membuktikan cara yang ditetapkan Islam ini (bahagian lelaki dan perempuan) dengan lebih adil dan sesuai, marilah kita lihat contoh di bawah ini.
Misalnya, ada orang meninggal dunia meninggalkan dua orang anak sahaja, seorang lelaki dan seorang perempuan. Dia meninggalkan harta sebanyak RM 3,000.00. Bahagian masing-masing menurut Islam :
Anak lelaki                  RM 2,000.00
Anak perempuan         RM 1,000.00
Jumlah                         RM 3,000.00

Katakan misalnya kedua-dua anak itu sudah berada di ambang perkahwinan. Katakan saja maharnya dua ribu ringgit, bererti anak lelaki terpaksa membayar mahar sebanyak RM2,000.00. Kalau terjadi seperti itu bererti harta warisan yang dia perolehi hanya cukup untuk membayar mahar. Setelah terjadi perkahwinan, dia terpaksa menyediakan tempat tinggal isterinya dan memberikan nafkah lainnya.
Sedangkan anak perempuan, dia akan mendapat mahar daripada suaminya. Kalau maharnya RM2,000.00 bererti dia sudah mempunyai wangRM3,000.00 jika dikumpul dengan harta peninggalan ayahnya.
Setelah berlangsung perkahwinan, dia tidak mempunyai sebarang tangunggjawab walaupun wangnya banyak. Nafkahnya ditanggung oleh suaminya selama dia berada dalam tanggungjawabnya.
 Bererti harta anak perempuan itu bertambah sedangkan harta anak lelaki berkurang. Harta warisan yang dia perolehi dari ayahnya bertahan dan bertambah. Sedangkan anak lelaki, harta warisan itu habis kerana tanggungjawabnya yang banyak dan berat.
Kalau begitu siapa yang lebih beruntung dan lebih banyak hartanya, anak lelaki atau perempuan? Siapa yang mengatakan kaum wanita dianak-tirikan atau dizalimi?


NASIB WANITA SEBELUM ISLAM

Sebelum terbitnya matahari (cahaya) Islam, kaum wanita tidak mendapat bahagian dalam harta warisan. Mengapa demikian? Kerana kononnya mereka tidak ikut berperang dan tidak ikut menjaga kepentingan keluarga. Orang Arab Jahiliah berkata : “Untuk apa kami memberikan bahagian kepada orang yang tidak ikut menunggang kuda dan tidak ikut mengangkat pedang untuk melawan musuh?”. Mereka tidak memberikan sebarang harta warisan kepada kaum wanita, begitu juga kepada anak yang masih kecil.
Dari fakta sejarah ini jelaslah bagi kita bahawa Islam datang kepada masyarakat Arab yang sedang menzalimi hak-hak kaum wanita. Kaum wanita tidak mendapat sesuatu dari peninggalan suami mereka atau ayah mereka.
Maka syariat Islam yang adil dan bertimbang rasa itu, melalui ayat-ayat Al-Quran, memberikan bahagian kepada kaum yang lemah tadi. Kaum wanita mendapat perhatian, penghormatan dan juga pembelaan. Bahagian yang ditetapkan untuk mereka itu bukan kerana ihsan atau belas kasihan kaum lelaki, tetapi bahagian yang sudah ditetapkan Allah untuk mereka.
            Ketika turun ayat yang memberikan bahagian kaum wanita, masyarakat Arab jahiliah merasa keberatan. Mereka sangat mengharapkan ayat itu dinasakh atau dihapuskan kerana ianya sangat bertentangan dengan adat tradisi mereka.
            Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir, dari Ibnu Abbas, bahawa beliau berkata: “Ketika turun ayat-ayat Mawarits yang menerangkan bahagian setiap ahli waris, termasuk anak lelaki dan perempuan, begitu juga bahagian ayah dan ibu, maka ada sebahagian anggota masyarakat yang tidak setuju.
            Mereka berkata: “Seorang perempuan mendapat seperempat atau seperlapan, anak perempuan mendapat separuh, bahkan anak yang masih kecil pun mendapat bahagian. Padahal mereka tidak ikut mengangkat senjata ke medan perang.”
Mereka berkata kepada kawan-kawan mereka; “Biarkan  saja dahulu (jangan dibantah), mudah-mudahan Rasulullah S.A.W lupa atau kita minta nanti supaya peraturan ini dipinda.” Tidak lama kemudian, mereka berkata kepada Rasulullah S.A.W ; “Mengapa anak kecil mendapat bahagian sedangkan dia tidak memerlukannya? Mengapa diberikan separuh kepada anak perempuan sedangkan dia tidak ikut mengangkat pedang atau berperang?”
            Demikianlah Islam datang mengangkat darjat kaum wanita dan membela mereka sehingga mendapat harta warisan menurut yang sewajarnya. Mereka mendapat warisan setelah sebelumnya tidak mendapat apa-apa, mereka mendapat separuh walaupun ramai yang tidak setuju ketika itu.
            Namun sekarang ini muncul kelompok yang kononnya ingin memperjuangkan hak-hak kaum wanita. Mereka sebenarnya orang yang tidak tahu hakikat keadilan, berfikiran sempit, tidak tahu sejarah dan pemikiran mereka itu sesat dan membahayakan.
            Mereka berkata: “Islam telah menganak-tirikan kaum wanita dengan menjadikan bahagian mereka hanya separuh daripada kaum lelaki.” Kononnya mereka ingin membela nasib kaum wanita supaya bahagiannya sama dengan kaum lelaki. Mereka sebenarnya kumpulan serigala yang memakai pakaian manusia atau boleh juga dikatakan sebagai musang berbulu ayam. Mereka mengaku sebagai pejuang hak asasi manusia dan ingin menyamakan kaum wanita dengan lelaki.
            Anehnya, mereka yang mengaku sebagai pejuang hak-hak wanita, yang menangisi kaum wanita atau berpura-pura menangis, merekalah orang yang tidak bertanggungjawab kepada kaum wanita dan sangat bakhil. Mereka tidak bersedia menanggung kehidupan kaum wanita dan tidak bersedia memberikan nafkahnya.
Dengan cara hidup yang mereka canangkan, kaum wanita terpaksa keluar rumah mencari penghidupan. Sektor yang mereka ceburi termasuklah yang banyak mendatangkan fitnah dan bahaya, termasuk kerja pada waktu malam. Dengan konsep yang mereka kemukakan, kaum wanita terpaksa menanggung dirinya sendiri.
Mereka sebenarnya sudah terpengaruh dengan pemikiran Orientalis. Orang barat sebenarnya membuat tipu muslihat terhadap kaum wanita. Mereka nampak seperti membela kaum wanita tetapi tidak ada yang mereka harapkan dari kaum ini kecuali untuk pemuas nafsu. Mereka tidak memberi nafkah kepada kaum wanita dan tidak memberi kebebasan kepadanya mengadakan urusan dan transaksi kecuali atas izin suaminya.
Dengan konsep yang mereka kemukakan ini, kaum wanita terpaksa bekerja untuk menyara hidupnya sehingga terdedah kepada fitnah dan bahaya. Kemudian mereka menuduh Islam telah menzalimi dan menganak-tirikan kaum wanita.

SEBAB TURUNNYA AYAT-AYAT MAWARITS

Ayat-ayat yang menceritakan tentang mawarits (harta warisan) turun disebabkan kes atau kejadian tertentu. Ini ada disebutkan dalam hadis Sahih Bukhari dan Muslim. Menurut riwayat, seorang wanita (isteri Sa’ad bin Rabi’) pergi menjumpai Rasulullah S.A.W dengan membawa dua orang anaknya yang perempuan.
Wanita itu berkata: “Wahai Rasulullah S.A.W, mereka berdua adalah anak Sa’ad bin Rabi’ yang ikut berperang bersama tuan dan gugur sebagai syahid. Bapa saudara mereka telah mengambil semua peninggalan Sa’ad dan tidak meninggalkan sesuatu pun untuk mereka. Dan mereka tidak boleh dikahwinkan kecuali kalau ada harta.”
Mendengar yang demikian Rasulullah S.A.W menjawab: “Tunggulah Allah S.W.T. memutuskan hukumnya nanti.” Maka turunlah ayat yang berkaitan dengan harta warisan :



Ertinya:
 Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, Iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.
(An-nisa’ : 11)

Kemudian Rasulullah S.A.W mengutus orang kepada saudara Sa’ad dengan arahan seperti berikut: “Berikan kepada dua orang anak perempuan Sa’ad  dua pertiga, kepada isterinya seperlapan dan bakinya untuk engkau.”
Menurut satu lagi riwayat, ayat itu turun menceritakan tentang Abdul Rahman bin Tsabit. Beliau mati meninggalkan seorang isteri yang dipanggil Ummu Kahhah. Dia juga mempunyai lima orang saudara perempuan dan ahli waris yang terdiri dari kaum lelaki. Tiba-tiba ahli waris dari kaum lelaki datang mengambil semua harta itu. Ummu Kahhah pergi mengadukan nasibnya kepada Rasulullah S.A.W, kemudian turunlah ayat di atas.
Riwayat mana pun yang paling shahih, ayat itu turun untuk membela kaum wanita. Sebelum turun ayat-ayat itu, mereka tidak mendapat bahagian dari peninggalan kaum keluarga mereka yang meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment